کاربرد گوگل ترندز
10-15-2020، 11:47 AM
اگر به حوزهی دیجیتال مارکتینگ علاقهمند باشید، بررسی آمار جستجو در گوگل حتماً برایتان جذاب است و احتمالاً نام سرویس گوگل ترندز را هم شنیدهاید.
شرکت گوگل حوالی سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، سرویس گوگل ترندز (Google Trends) را راه اندازی کرد. البته سرویس ترند گوگل به نسبت سایر خدمات این شرکت اوج و فرودهای زیادی را تجربه کرده است.
نام آن به شکلهای مختلف تغییر کرده، در مقاطعی سرویس آن غیرفعال بوده و گاهی هم روزها و هفتهها به روز نشده؛ همچنین گاه وعدههای داده شده در زمینهی توسعهاش، عملی نشده است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید.
اما به هر حال، این فرزند شرکت گوگل که گهگاه مورد بیتوجهی والدین هم قرار گرفته، چند سالی است به زندگی خود ادامه میدهد و به شدت مورد استفاده وبمسترها و کاربران وب قرار میگیرد.
از طریق آدرس دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید. میتوانید به سرویس ترند گوگل دسترسی پیدا کنید.
منظور از ترند در عبارت گوگل ترندز چیست؟
واژهی Trend به معنای روند است. بنابراین وقتی از ترند صحبت میکنیم، منظورمان این است که آمار و اطلاعات لحظهای برایمان مهم نیست و روند تغییرات مد نظر ماست.
با توجه به این توضیح، از طریق این سرویس شرکت گوگل، میتوانیم روند جستجوی واژههای مختلف در موتور جستجوی گوگل را مشاهده و بررسی کنیم.
به عنوان مثال نمودار زیر، میزان جستجوی کلمهی کنکور در موتور جستجوی گوگل را طی سالهای اخیر نشان میدهد. همانطور که میشد حدس زد، این روند به صورت تناوبی افزایش و کاهش یافته است.
گوگل ترندز - google trends واژهی کنکور میزان سرچ کلمات در گوگل
استفاده از گوگل ترندز برای تحلیل جستجوی گوگل فارسی
یکی از قابلیتهای خوب گوگل ترندز، امکان مقایسهی حجم جستجو برای واژههای مختلف است.
به عنوان مثال در نمودار زیر میتوان میزان جستجوهای انجام شده برای واژههای استراتژی و بازاریابی را با یکدیگر مقایسه کرد:
گوگل ترندز یا google trends
همچنین قابلیت دیگر این سرویس، اشاره به سایر ترکیبهایی است که در جستجو مورد استفاده قرار میگیرد.
به عنوان مثال در تصویر زیر میبینیم که پس از پرسش در مورد روند جستجوی ادامه تحصیل در گوگل، سرویس Google Trends سایر ترکیبهایی که با ادامه تحصیل مورد توجه قرار گرفتهاند را نیز معرفی میکند.
google-trends-education
کسانی که در زمینهی بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو فعالیت میکنند، با استفاده از این اطلاعات، میتوانند در زمینهی انتخاب واژهها، اصطلاحات و ترکیبها در نوشتههای خود، تصمیم بهتری بگیرند و با این شیوه، در رقابت با سایر وبسایتها، جایگاه بهتری پیدا میکنند و حتی میتوانند به قرار گرفتن در صفحه اول گوگل فکر کنند.
البته این کار، ظرافتهای زیادی دارد و آمار گوگل به تنهایی برای تصمیم گیری کافی نیست و آمار سرچ گوگل صرفاً یکی از فاکتورهای تصمیم گیری در این زمینه است.
تمرین مشارکت در بحث
در اینجا انتظار داریم با خلاقیت خودتان، جستجوهایی را در گوگل ترندز ارزیابی کرده و ضمن اشاره به نتیجه در حد چند جمله، خطاهای احتمالی را نیز بیان کنید.
به عنوان مثال یکی از دوستان ممکن است با بررسی میزان جستجوی واژههای «سقط جنین» و «Abortion» در این مورد تحلیلی ارائه دهد که این مسئله امروز در دنیا کمتر دغدغه است و در ایران دغدغهی جدیتری است.
اما باید به خطاهای احتمالی هم اشاره کند و آن اینکه سقط جنین در میان کاربران اینترنت در ایران، جستجوی بیشتری داشته و بر خلاف کشورهای توسعه یافته، کاربران اینترنتی، نمایندهی خوبی از کل جمعیت ایران «برای این موضوع خاص» محسوب نمیشوند.
چند پرسش، و پاسخ آنها
آیا در بررسی جستجوی کلمات در سرچ فارسی، نتایج نشان داده شده صرفاً مربوط به ایران است؟
شما در گوگل ترندز این امکان را دارید که کشور مد نظر خود را انتخاب کنید. بنابراین بسته به انتخاب خودتان، میتوانید آمار گوگل مربوط به ایران، کل جهان، یا یک کشور مشخص دیگر را ببینید و بررسی کنید.
آیا آمار گوگل معیار خوبی برای سنجش میزان فراگیر بودن یک موضوع و بررسی روند توجه به آن است؟
نمیتوانیم بگوییم آمار گوگل معیار نامناسبی است. اما حتماً باید به خاطر داشته باشید که گوگل ترندز، صرفاً یکی از این ابزارهاست و صرفاً دغدغههایی را که کاربران برای رفعشان به گوگل مراجعه کردهاند منعکس میکند. برای یک کار تحلیلی حرفهای، بهتر است به سراغ سرویسهای دیگر هم بروید. مثلاً اگر کلمه یا عبارتی انگلیسی مد نظرتان است، سرویس Ngram Viewer میتواند تعداد کلمات به کار رفته در آثار مکتوب را به شما گزارش دهد که شاخص مکمل ارزشمندی در کنار میزان سرچ کلمات در گوگل محسوب میشود.
شرکت گوگل حوالی سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، سرویس گوگل ترندز (Google Trends) را راه اندازی کرد. البته سرویس ترند گوگل به نسبت سایر خدمات این شرکت اوج و فرودهای زیادی را تجربه کرده است.
نام آن به شکلهای مختلف تغییر کرده، در مقاطعی سرویس آن غیرفعال بوده و گاهی هم روزها و هفتهها به روز نشده؛ همچنین گاه وعدههای داده شده در زمینهی توسعهاش، عملی نشده است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید.
اما به هر حال، این فرزند شرکت گوگل که گهگاه مورد بیتوجهی والدین هم قرار گرفته، چند سالی است به زندگی خود ادامه میدهد و به شدت مورد استفاده وبمسترها و کاربران وب قرار میگیرد.
از طریق آدرس دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید. میتوانید به سرویس ترند گوگل دسترسی پیدا کنید.
منظور از ترند در عبارت گوگل ترندز چیست؟
واژهی Trend به معنای روند است. بنابراین وقتی از ترند صحبت میکنیم، منظورمان این است که آمار و اطلاعات لحظهای برایمان مهم نیست و روند تغییرات مد نظر ماست.
با توجه به این توضیح، از طریق این سرویس شرکت گوگل، میتوانیم روند جستجوی واژههای مختلف در موتور جستجوی گوگل را مشاهده و بررسی کنیم.
به عنوان مثال نمودار زیر، میزان جستجوی کلمهی کنکور در موتور جستجوی گوگل را طی سالهای اخیر نشان میدهد. همانطور که میشد حدس زد، این روند به صورت تناوبی افزایش و کاهش یافته است.
گوگل ترندز - google trends واژهی کنکور میزان سرچ کلمات در گوگل
استفاده از گوگل ترندز برای تحلیل جستجوی گوگل فارسی
یکی از قابلیتهای خوب گوگل ترندز، امکان مقایسهی حجم جستجو برای واژههای مختلف است.
به عنوان مثال در نمودار زیر میتوان میزان جستجوهای انجام شده برای واژههای استراتژی و بازاریابی را با یکدیگر مقایسه کرد:
گوگل ترندز یا google trends
همچنین قابلیت دیگر این سرویس، اشاره به سایر ترکیبهایی است که در جستجو مورد استفاده قرار میگیرد.
به عنوان مثال در تصویر زیر میبینیم که پس از پرسش در مورد روند جستجوی ادامه تحصیل در گوگل، سرویس Google Trends سایر ترکیبهایی که با ادامه تحصیل مورد توجه قرار گرفتهاند را نیز معرفی میکند.
google-trends-education
کسانی که در زمینهی بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو فعالیت میکنند، با استفاده از این اطلاعات، میتوانند در زمینهی انتخاب واژهها، اصطلاحات و ترکیبها در نوشتههای خود، تصمیم بهتری بگیرند و با این شیوه، در رقابت با سایر وبسایتها، جایگاه بهتری پیدا میکنند و حتی میتوانند به قرار گرفتن در صفحه اول گوگل فکر کنند.
البته این کار، ظرافتهای زیادی دارد و آمار گوگل به تنهایی برای تصمیم گیری کافی نیست و آمار سرچ گوگل صرفاً یکی از فاکتورهای تصمیم گیری در این زمینه است.
تمرین مشارکت در بحث
در اینجا انتظار داریم با خلاقیت خودتان، جستجوهایی را در گوگل ترندز ارزیابی کرده و ضمن اشاره به نتیجه در حد چند جمله، خطاهای احتمالی را نیز بیان کنید.
به عنوان مثال یکی از دوستان ممکن است با بررسی میزان جستجوی واژههای «سقط جنین» و «Abortion» در این مورد تحلیلی ارائه دهد که این مسئله امروز در دنیا کمتر دغدغه است و در ایران دغدغهی جدیتری است.
اما باید به خطاهای احتمالی هم اشاره کند و آن اینکه سقط جنین در میان کاربران اینترنت در ایران، جستجوی بیشتری داشته و بر خلاف کشورهای توسعه یافته، کاربران اینترنتی، نمایندهی خوبی از کل جمعیت ایران «برای این موضوع خاص» محسوب نمیشوند.
چند پرسش، و پاسخ آنها
آیا در بررسی جستجوی کلمات در سرچ فارسی، نتایج نشان داده شده صرفاً مربوط به ایران است؟
شما در گوگل ترندز این امکان را دارید که کشور مد نظر خود را انتخاب کنید. بنابراین بسته به انتخاب خودتان، میتوانید آمار گوگل مربوط به ایران، کل جهان، یا یک کشور مشخص دیگر را ببینید و بررسی کنید.
آیا آمار گوگل معیار خوبی برای سنجش میزان فراگیر بودن یک موضوع و بررسی روند توجه به آن است؟
نمیتوانیم بگوییم آمار گوگل معیار نامناسبی است. اما حتماً باید به خاطر داشته باشید که گوگل ترندز، صرفاً یکی از این ابزارهاست و صرفاً دغدغههایی را که کاربران برای رفعشان به گوگل مراجعه کردهاند منعکس میکند. برای یک کار تحلیلی حرفهای، بهتر است به سراغ سرویسهای دیگر هم بروید. مثلاً اگر کلمه یا عبارتی انگلیسی مد نظرتان است، سرویس Ngram Viewer میتواند تعداد کلمات به کار رفته در آثار مکتوب را به شما گزارش دهد که شاخص مکمل ارزشمندی در کنار میزان سرچ کلمات در گوگل محسوب میشود.